Belangrijke rol van Vestdijk in de Proustkritiek.

 
Vestdijk heeft bij herhaling aangegeven dat het lezen van de romancyclus A la recherche du temps perdu van Marcel Proust van betekenis is geweest voor zijn eigen schrijverschap. Vanaf de jaren dertig van de vorige eeuw heeft hij zich ingespannen om Prousts roman voor het voetlicht te brengen. Dat zei dr. Sabine van Wesemael, docent moderne Franse letterkunde, aan de UVA tijdens het symposium De kracht van het voorbeeld.  Dit symposium was een gezamenlijk initiatief van de Vestdijkkring, de Nederlandse Proust Vereniging en de Openbare bibliotheek Amsterdam.
Vestdijk schreef recensies, kritieken, een viertal diepgravende essays voor Maatstaf in de jaren zestig, die later zijn opgenomen in Gallische facetten. Hij verwerkte verwijzingen naar de Recherche in zijn aanzet tot een proefschrift Het wezen van de angst en laat Anton in De laatste kans een aantal deeltjes Proust lezen. Zowel in de jaren dertig als na de Tweede Wereldoorlog ontpopt Vestdijk zich als een vurig pleitbezorger van de Recherche en stelt alles in het werk om aanvallen op Proust te pareren; de standpunten die hij daarbij naar voren brengt zijn vaak zeer eigenzinnig en getuigen van een opmerkelijk groot inzicht. Vestdijk heeft een belangrijke rol gespeeld in de Nederlandse Proustkritiek. M aar, de analyses van Vestdijk tonen eveneens aan dat literaire kritiek zoals zo vaak, functioneert als reflectie op de eigen schrijversproblematiek. De doorwerking van de Recherche in het werk van Vestdijk komt sterk naar voren in zijn Kind tussen vier vrouwen.
De inleiding van Sabine van Wesemael zal in het voorjaar van 2012 als artikel verschijnen in de Vestdijkkroniek.

WvW, 30 oktober 2011

Het interview van Wim Hazeu met Sabine van Wesemael (PDF-bestand)

Terug omhoog

Buwalda las veel Vestdijk, maar (nog) niet De onmogelijke moord

 
Buwalda put inspiratie uit Vestdijk maar (nog) niet uit de uitgesproken misdaadroman die Vestdijk schreef De onmogelijke moord. Van beïnvloeding langs die weg op zijn eigen misdaadroman Bonita Avenue kan dus geen sprake zijn, zoals verondersteld werd. Dit bleek tijdens het symposium De kracht van het voorbeeld op zaterdag 29 oktober in de Openbare bibliotheek te Amsterdam. In een
 levendig gesprek met Vestdijkbiograaf Wim Hazeu sprak Peter Buwalda openhartig over zijn inspiratie door Vestdijk. Inspiratie die overigens ook kan worden ingegeven door af te wijken van het voorbeeld. Zo heeft de auteur gekeken naar De redding van Fré Bolderhey. Dat leerde hem dat gekte beter niet door het hele boek heen kan spelen. Dan gaat het zieke personage tegenstaan en dat leidt tot ‘inflatie van het ziektebeeld’. Daarom wilde Buwalda de psychotische Aaron in zijn eigen roman kort houden.
Buwalda bewondert vooral de ‘volheid’ van de taal van Vestdijk, waarmee hij zo’n eigen atmosfeer weet te scheppen.

WvW, 30 oktober 2011

Terug omhoog

Vestdijk Symposium 2011


Zaterdag 29 oktober 2011, 14.00 uur
Oosterdokskade 143
Theater van ’t Woord, 7e etage De kracht van het voorbeeld
Over de relatie Proust-Vestdijk, en de relatie Buwalda-Vestdijk.

Op zaterdag 29 oktober 2011 (aanvang 14.00 uur) organiseert de Vestdijkkring, in samenwerking met de Marcel Proust Vereniging en de OBA te Amsterdam een symposium over de betekenis van het voorbeeld als inspiratiebron. Schrijvers hebben altijd een voorbeeld en willen een voorbeeld voor anderen zijn.

In hoeverre werkt Proust in het werk van Vestdijk door? Daarover zal docent moderne Franse letterkunde aan de UVA dr. Sabine van Wesemael, tevens secretaris van de Nederlandse  Marcel Proust Vereniging spreken. Vraag is hoeveel Proust zit er in Vestdijk? Zijn er echo’s van zijn werk bij Vestdijk terug te horen? Intrigerend hierbij is dat Vestdijk zelf deze echo’s nogal ontkende, evenals die van Freud, waar hij die van anderen, bijvoorbeeld van James Joyce en Friedrich Nietzsche, wel toegaf.

Met een andere gast zal worden gesproken over zijn relatie tot Vestdijk. Het is Peter Buwalda, die met zijn debuutroman Bonita Avenue werd genomineerd voor de Libris Literatuurprijs 2011, De Gouden Strop en onlangs ook voor de NS-Publieksprijs. In interviews spreekt Buwalda steeds over Vestdijk als zijn voorbeeld. Biograaf Wim Hazeu zal met Peter Buwalda en met Sabine van Wesemael spreken.

Tevens zal er in de OBA een kleine tentoonstelling worden ingericht over een andere inspiratiebron van Vestdijk: verschillende van zijn originele jeugdboeken zijn te bewonderen! Jeugdboeken die in zijn oeuvre ruimschoots ter sprake komen. Het zijn vooral illustraties die de aandacht trekken van de jonge Anton Wachter.

Kosten: € 5,- te voldoen aan de zaal.

Aanmelden: Wilt u uw komst van tevoren aanmelden via dir@oba.nl met de vermelding van het aantal personen.

WvW, 11 augustus 2011; bijgewerkt 28 september 2011

Terug omhoog

Inhoud Vestdijkkronieken op BNTL

De Bibliografie Nederlandse Taal- en Literatuurwetenschap (BNTL) is een instrument voor onderzoekers van de Nederlandse taal- en literatuur. De BNTL bevat Nederlandse, Vlaamse en buitenlandse titels van secundaire literatuur over Nederlandse taal- en letterkunde uit de periode 1940 tot heden, waar mogelijk met een link naar digitale volledige teksten. Het bestand wordt in Nederland beheerd door het onderzoeksinstituut Huygens ING gevestigd in het gebouw van de Koninlijke Bibiliotheek te Den Haag.
Er is een online versie van de BNTL beschikbaar. Gebruikers van de BNTL hebben gratis toegang tot de bibliografie (http://www.bntl.nl) en hebben ook na goedkeuring van Huygens ING de mogelijkheid om zelf titels aan de bibliografie toe te voegen, eventueel voorzien van links naar online beschikbare bronnen en bestanden.
Gestreefd wordt om de inhoudsopgave van alle Vestdijkkronieken in de BNTL onder te brengen.

WvW/HT, 14 april 2011

Terug omhoog

Emanuel Overbeeke: Vestdijk doet er toe!

Een geactualiseerde visie op de positie van Vestdijk in de Mahlerreceptie.
Tijdens een druk bezochte ledenvergadering van de Vestdijkkring heeft musicoloog Emanuel Overbeeke gezegd dat de visie van Vestdijk op de muziek van Mahler nog altijd actueel en van belang is. De positie van Vestdijk in de Mahlerreceptie is in feite weinig veranderd: weinig bekend, maar zijn inzicht dat Mahler met zijn symfonieën een doorlopend verhaal vertelt, is meer communis opinio geworden. Overbeeke kwalificeerde Mahler te midden van zijn tijdgenoten als een uitgesproken ‘zoeker en twijfelaar’. Een aspect dat Vestdijk zeker aansprak binnen zijn eigen literaire thematiek.

Een schriftelijke neerslag van de boeiende voordracht van Overbeeke verschijnt in het najaar in de Vestdijkkroniek.  

Voorafgaand aan de voordracht van Emanuel Overbeeke werden fragmenten voorgelezen uit ‘Het hemelse leven’, een verhalend en lyrisch gedicht over Mahler van Ramsey Nasr en uit   ‘De doemwaardige emotie’ van Vestdijk, afgewisseld met delen uit de vierde symfonie van Mahler over het hemelse leven.

Het uit 1957 daterende essay van Vestdijk besluit met een blik in de toekomst. Vestdijk verwacht niet dat Mahler de universele betekenis van Bach zal bereiken, noch ‘de ietwat gemechaniseerde eredienst aan Beethoven’. Niettemin verwacht hij dat ‘men hem zal blijven spelen, vaker dan tegenwoordig en met betere programmakeuzen’. Vestdijk besluit dan met de verwachting: ‘Wij zullen nog wel eens een Mahlerfeest beleven’.

WvW, 11 april 2011

      

Terug omhoog

Kalender: Activiteiten

oktober 2018
M D W D V Z Z
« sep    
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031  

Categorieën