Emanuel Overbeeke: Vestdijk doet er toe!

Een geactualiseerde visie op de positie van Vestdijk in de Mahlerreceptie.
Tijdens een druk bezochte ledenvergadering van de Vestdijkkring heeft musicoloog Emanuel Overbeeke gezegd dat de visie van Vestdijk op de muziek van Mahler nog altijd actueel en van belang is. De positie van Vestdijk in de Mahlerreceptie is in feite weinig veranderd: weinig bekend, maar zijn inzicht dat Mahler met zijn symfonieën een doorlopend verhaal vertelt, is meer communis opinio geworden. Overbeeke kwalificeerde Mahler te midden van zijn tijdgenoten als een uitgesproken ‘zoeker en twijfelaar’. Een aspect dat Vestdijk zeker aansprak binnen zijn eigen literaire thematiek.

Een schriftelijke neerslag van de boeiende voordracht van Overbeeke verschijnt in het najaar in de Vestdijkkroniek.  

Voorafgaand aan de voordracht van Emanuel Overbeeke werden fragmenten voorgelezen uit ‘Het hemelse leven’, een verhalend en lyrisch gedicht over Mahler van Ramsey Nasr en uit   ‘De doemwaardige emotie’ van Vestdijk, afgewisseld met delen uit de vierde symfonie van Mahler over het hemelse leven.

Het uit 1957 daterende essay van Vestdijk besluit met een blik in de toekomst. Vestdijk verwacht niet dat Mahler de universele betekenis van Bach zal bereiken, noch ‘de ietwat gemechaniseerde eredienst aan Beethoven’. Niettemin verwacht hij dat ‘men hem zal blijven spelen, vaker dan tegenwoordig en met betere programmakeuzen’. Vestdijk besluit dan met de verwachting: ‘Wij zullen nog wel eens een Mahlerfeest beleven’.

WvW, 11 april 2011

      

Terug omhoog

Terug omhoog

Terug omhoog

Terug omhoog

Een geactualiseerde visie op de positie van Vestdijk in de Mahlerreceptie.

De volgende voordracht werd na de jaarvergadering gegeven:

Emanuel Overbeeke:
Een geactualiseerde visie op de positie van Vestdijk in de Mahlerreceptie.

Vorig jaar en dit jaar zijn in de muziekwereld twee achtereenvolgende Mahler-jaren: eerst werd herdacht dat Mahler 150 jaar geleden is geboren; dit jaar is de herdenking dat hij honderd jaar geleden stierf. Vestdijk heeft veel over zijn lievelingscomponist geschreven, over de structuur van zijn symfonieën, en over ‘de doemwaardige emotie’ die de muziek van Mahler kenmerkt. Het boek van Vestdijk over Mahler verscheen in 1960. In 1995 verwachtte Emanuel Overbeeke dat Vestdijks boek voorlopig ‘geen marginaal bestaan’ zou gaan leiden. Maar zijn er sindsdien in de Mahlerreceptie inzichten gegroeid die een nieuw licht werpen op Vestdijks opvattingen?

Vooraf en afsluitend aan de voordracht van Emanuel Overbeeke zullen fragmenten worden voorgelezen uit ‘Het hemelse leven’, een verhalend en lyrisch gedicht over Mahler van Ramsey Nasr en uit ‘De Doemwaardige emotie’ van S. Vestdijk.
WvW, 14 februari 2011

Terug omhoog

Kalender: Activiteiten

februari 2019
M D W D V Z Z
« jan    
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728  

Categorieën