Kind tusschen vier vrouwen

Kind tusschen vier vrouwen werd in 1972, een jaar na Vestdijks dood, uitgegeven in een herspelde editie. In het najaar (september/oktober 2010) zal bij uitgeverij Atlas te Amsterdam een geheel nieuwe uitgave verschijnen in de serie Oerboek. Deze editie, bezorgd door dr. H.T.M. van Vliet, geeft de tekst van de roman voor het eerst in de oorspronkelijke spelling en interpunctie van Vestdijk: de versie van 1933. De tekst is bovendien voorzien van uitvoerig commentaar, ondersteund door talrijke illustraties. In afzonderlijke essays worden de ontstaans- en tekstgeschiedenis beschreven. En aan de hand van Terug tot Ina Damman wordt ten slotte uiteengezet hoe Vestdijk zijn oerboek tot een reeks van kleinere romans heeft omgewerkt. De productie is begonnen en zal de hele zomer in beslag nemen.
De prijs genoemd door uitgeverij Atlas voor een gebonden boek is € 69,90. Meer informatie van uitgeverij Atlas.

HO, 10 mei 2010
(bijgewerkt HT, 20 november 2010)

Maarten ’t Hart over Kind tusschen vier vrouwen op Youtube

Terug omhoog

Ina Dammanprijs 2010 gaat naar H.T.M. van Vliet

Tekstediteur dr. H.T.M. van Vliet ontvangt de zesde Ina Dammanprijs voor zijn bezorging van Kind tusschen vier vrouwen.
Deze editie geeft de tekst van de roman voor het eerst in de oorspronkel ijke spelling en interpunctie van Vestdijk: de versie van 1933. De tekst is bovendien voorzien van uitvoerig commentaar, ondersteund door talrijke illustraties. In afzonderlijke essays worden de ontstaans- en tekstgeschiedenis beschreven.
De uitreiking vindt plaats op 6 november a.s. in de Grote Kerk te Harlingen, ’s middags om 14.00 uur. Toelichting
De Ina Dammanprijs wordt tweejaarlijks toegekend door het bestuur van de Vestdijkkring aan personen die een opmerkelijke studie of publicatie over het werk van Vestdijk hebben uitgebracht. De uitreiking van de Ina Dammanprijs geschiedt tegelijk met de uitreiking van de Anton Wachterprijs. Ina Damman is het schoolmeisje waarop Anton, de alter ego van Simon Vestdijk, in zijn hbs-tijd in Lahringen hevig verliefd wordt. (Zie ook de pagina Ina Dammanprijs).

De Anton Wachterprijs 2010 gaat naar Maartje Wortel voor haar verhalenbundel:
Dit is jouw huis.

vW, 4 oktober 2010

Terug omhoog

Hel en Verdoemenis.

Over De Kellner en de Levenden

Op maandag 25 oktober a.s. houdt prof. dr. Panc Beentjes een lezing over De Kellner en de Levenden . De lezing maakt onderdeel uit van een door LUCE/Centrum voor Religieuze Communicatie georganiseerde lezingencyclus rond het thema ‘Hemel en Hel’.

In de christelijke traditie speelt het idee van beloning en straf een belangrijke rol en het kreeg vorm in de voorstelling van een hemel en een hel. In de hebreeuwse traditie is er ook sprake van een belonende en straffende God, maar zonder de voorstelling van een hemel en een hel. Beloning en straf   viel de mensheid in zijn aardse bestaan ten deel.

Zowel in de theologie als in de kunst hebben voorstellingen van een hemel en een hel altijd een belangrijke plaats ingenomen. In 1949 bijvoorbeeld publiceerde Simon Vestdijk zijn moderne interpretatie van Job en het Laatste Oordeel.

Nadere info is te vinden op

vW, 18 augustus 2010

Terug omhoog

In memoriam

Jan Blokker over Simon Vestdijk

De op 6 juli jl. overleden schrijver, columnist en scenarist Jan Blokker had een fascinatie met Vestdijk. Blokker schreef het scenario voor de verfilming van Het glinsterend pantser en voor de onlangs nog op dvd uitgebrachte tv-serie Op afbetaling.

Toch is Blokker als scenarist niet geheel aan zijn trekken gekomen, want –zo bekende hij in een interview met Joost Niemöller in Vara TV magazine (nr. 40 1998)- zijn voorkeur voor verfilming van een roman van Vestdijk lag bij Else Böhler, Duits dienstmeisje. In dat interview beschouwt Blokker zijn eigen fascinatie met Vestdijk. Over Terug tot Ina Damman bekent Blokker het ‘bijna uit zijn hoofd’ te hebben gekend. Gevraagd of er iets van dweepzucht met Vestdijk was, erkent Blokker dat je te maken had met een behoefte aan ‘rolmodellen’, maar ook ‘had Vestdijk zo ontzettend met mezelf te maken’. Dat gold zeker voor de ‘pubergevoelens’ in Terug tot Ina Damman.

Evenals in zijn columns schuwt Blokker geen ferme uitspraken. Zo noemt hij Vestdijk ‘een latent homoseksuele schrijver’, die bovendien ‘niet met vrouwen om kon gaan’ en mogelijk daarom ‘een typische mannenauteur’ was, die niet door vrouwen werd gelezen.

Blokker en Vestdijk hebben elkaar nooit ontmoet; wel onthult Blokker dat hij bij de aanvang van zijn schrijfcarrière hem een novelle wilde toesturen waarvoor hij later de Reina Prinsen Geerligsprijs heeft ontvangen. De prijs is voor een aankomend talent. Omdat Vestdijk zijn held was, schreef Blokker hem een briefje of hij hem iets mocht toesturen van zijn werk. Blokker ‘kreeg toen een klein kaartje terug met een vriendelijke, vijfregelige afwijzing. Hij had geen tijd’.

Toch mooi dat deze afwijzing geen rancune bij Blokker heeft achtergelaten, anders waren wij verstoken gebleven van zijn scenaristisch werk bij twee Vestdijk-films!

 

vW, 16 juli 2010

Terug omhoog

Mahler en Vestdijk

Veel aandacht voor Mahler, dit jaar en volgend jaar. In 2010 is het honderdvijftig jaar geleden dat de Oostenrijkse componist Gustav Mahler werd geboren, en in 2011 is het honderd jaar geleden dat hij stierf. Er is geen Nederlandse schrijver die zo veel over hem heeft geschreven als Simon Vestdijk. In 1960 verscheen de studie van Simon Vestdijk Gustav Mahler, Over de structuur van zijn symfonisch oeuvre.

Onlangs heeft uitgeverij De Bezige Bij Vestdijks bundel Over Gustav Mahler heruitgegeven (ISBN:  978 90 234 6294 1, paperback 256 blz., prijs € 19,90). De essays worden voorafgegaan door ‘Het hemelse leven’, een lang, afwisselend verhalend en lyrisch gedicht van Ramsey Nasr over de vierde symfonie van Gustav Mahler. Van de website van de BB:

Het Concertgebouw zal in deze twee jaar alle symfonieën van Mahler ten gehore brengen, inclusief de onvoltooide tiende, onder leiding van onder anderen Mariss Jansons, Pierre Boulez en Bernard Haitink. Vooral Haitink is in zijn visie op Mahler, een van zijn lievelingscomponisten, zeer beïnvloed door Simon Vestdijk, die als uitmuntend muziekkenner over alle muziek van Mahler indringende essays heeft geschreven, vooral over diens symfonieën. In Over Gustav Mahler  zijn alle essays van Simon Vestdijk over deze grote en nog altijd controversiële componist bijeengebracht.

Vestdijk heeft ook in zijn romans uitgebreid aandacht voor Mahler, zijn lievelingscomponist. Belangstellenden kunnen hiervoor ondermeer terecht in De beker van de min. Hierin beschrijft Vestdijk de ervaringen van de student Anton Wachter als deze symfonieën van Mahler hoort in het Concertgebouw.

Zonder meer intrigerend is het negende hoofdstuk in De kellner en de levenden. Het handelt over ‘Het verboden lied’. Het gaat hier om Mahlers Kindertotenlieder. Tandarts Van Schaerbeek hoort deze liederen vertolkt door een schim van zijn vrouw en brengt hem tot het schuldige inzicht dat hij zijn vrouw een muzikale carrière heeft gedwarsboomd evenals haar verlangen naar een kind. Het is een allusie op het huwelijkse leven van Gustav en Alma Mahler.

WvW, april 2010

Tevens wil ik attenderen op de waarderende bespreking van Vestdijks heruitgegeven essays over Mahler in de boekenbijlage van vrijdag 2 juli in NRC-Handelsblad door Peter de Bruijn onder de titel: De zon waar het muziekleven om draait; de wonderbaarlijke opkomst van de Mahler-waardering verklaard. De Bruijn:
‘Vestdijk graaft diep, schrijft levendig en is trefzeker in zijn oordeel.’

WvW, 3 juli 2010

Terug omhoog

Pagina 64 van 67««...102030...63646566...»»

Kalender: Actueel

oktober 2017
m D w d v Z Z
« sep    
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031  

Categorieën