Pijper herdacht

In de Volkskrant van donderdag 1 september 2022 schonk Guido van Oorschot aandacht aan het feit dat de componist Willem Pijper 75 jaar geleden overleed.
Op 2 september jl. trapte het Rotterdams Philharmonisch Orkest af voor een najaar vol muzikale activiteiten en concerten. Pijper werd niet in Rotterdam geboren en hij stierf er evenmin, maar wel was hij van 1930 tot zijn dood directeur van het Rotterdamse conservatorium.
Behalve componist was Pijper ook essayist over muzikale onderwerpen en criticus. Met zijn felle stukken maakte hij niet veel vrienden, maar Vestdijk bewonderde hem.
‘Simon Vestdijk, de schrijversreus die het libretto leverde voor zijn opera Merlijn, zwoer bij Pijpers muziekessays. Deze componist, vond Vestdijk, was vooral een letterkundige.’
Biograaf Arthur van Dijk heeft zijn biografie over Pijper in 2024 af. Hopelijk zal daarin nog meer te lezen zijn over de relatie Vestdijk en Pijper.

FH, 3 september 2022

Terug omhoog

Open brief van Gerbrand Bakker

Gerbrand Bakker schreef namens de jury van de Anton Wachterprijs een open brief aan Tzum over de geringe aandacht in de landelijke media voor de Anton Wachterprijs, die dit jaar wordt toegekend aan Simone Atangana Bekono (zie foto).

LW/HT, 4 juni 2022

Terug omhoog

Simone Atangana Bekono wint Anton Wachterprijs

Simone Atangana Bekono wint de Anton Wachterprijs 2022 met haar roman Confrontaties.

Aldus berichten in de Leeuwarder Courant en op de websites harlingenonline.nl en harlingenboeit.nl.

De jury omschrijft Confrontaties, eerder genomineerd voor de Librisprijs, als ‘een daverende roman met details die je bijblijven’ en prijst ‘de knappe compositie en uitgekiende vertelstijl die zowel direct is als suggestief’.

De 23ste Anton Wachterprijs wordt op 25 juni uitgereikt bij het Literair Festival Harlingen.

HT, 27 mei 2022

Terug omhoog

Vestdijkfilm?

Meer dan eens heeft Peter Buwalda zich een pleitbezorger getoond voor het werk van Vestdijk. In zijn wekelijkse column, die van vrijdag 27 mei 2022, vertelt hij dat hij te gast was bij Radio 4 om te praten over een documentaire over Truman Capote. Aan het einde van het programma bespreekt hij samen met presentatrice Annemieke Bosman de rubriek ‘Bijna vergeten’. De column eindigt als volgt.
‘Annemieke: “We doen ook wel eens vergeten schrijvers, onder anderen Vestdijk.”.
“WAT??”, brulde ik
“Een paar keer al, zelfs.”
“De grootste schrijver van de vorige eeuw? De rubriek ‘Bijna vergeten’? SCHANDALIG!”
“Maar Vestdijk wordt toch nauwelijks meer gelezen?”
“Niet door Jan met de Pet, nee! Maar wat heb ik daarmee te maken?”
“Dames en heren, Peter Buwalda breekt een lans voor Si”-
“Ik zie het al voor me, Emilie Brontë, op de BBC! In de rubriek ‘BIJNA VERGETEN’? Godverdomme! Wanneer komt er verdomme een bioscoopfilm over Vestdijk? Ik eis een Vestdijkfilm!”’
Met deze oproep eindigt de column.

FH, 27 mei 2022

Terug omhoog

Uit mijn tas haal ik ‘Klimmende legenden’

In het Boekenweekessay Het warmtefort citeert Marieke Lucas Rijneveld een gedicht van Simon Vestdijk.

Het warmtefort begint als volgt:

In het rijk der liefde -de basisschool De Regenboog aan de Hasselmanstraat in Nieuwendijk, die aan ouderdomskwalen leed en valgevaarlijkheid en tot op het bot gesloopt zou worden-werd op 5 september een vleermuizenplaag geconstateerd.

Het is voor Rijneveld  aanleiding  om over de “handvleugeligen” na te denken en te schrijven. En dan is Vestdijk niet ver weg! Zoals iedere liefhebber van Vestdijk weet staat in Klimmende legenden (1940)  een gedicht over vleermuizen, dat Rijneveld in haar geheel citeert (p.39).
Eraan vooraf gaat de zin:

Uit mijn tas haal ik Klimmende Legenden. Liever dan de gedichten van Charles Baudelaire lees ik die van Simon Vestdijk.  (…)

Vleermuis

Ik ben heel zwart, ik ben de bange held
Van zoveel mugdoorgonsde schemeruren.
Maar overdag dan hang ik aan de schuren,
Lijkbleek, in al mijn lijkkleren gespeld.

Lang slaap ik zo, tegen de kilste muren,
de kop omlaag, de tenen kromgekneld;
Door alles, zelfs door het bazuingeweld
Van ’t laatste oordeel zal mijn slaap heenduren.

Toch, ’s avonds weer, met klapperde huid,
dans ik de kringen van een duivelbanner,
ik dans de polka en de wals van Lanner,

Inktvlekken dans ik, heel een schoolschrift uit,-
En alles onder ’t treurige gepiep
Dat hij verstaat die kleumend naast mij sliep.

—-

Hij besluit zijn citaat met deze zin:

Vestdijk bewijst in het gedicht dat je je prima kunt inleven in een dier.


Extra informatie:
Het gedicht is in 2006 ook op muziek gezet door Trio drie eilanden.


LW, 11 april 2022

Terug omhoog

Kalender: Actueel

maart 2024
M D W D V Z Z
« feb    
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

Categorieën