Een geactualiseerde visie op de positie van Vestdijk in de Mahlerreceptie.
Tijdens een druk bezochte ledenvergadering van de Vestdijkkring heeft musicoloog Emanuel Overbeeke gezegd dat de visie van Vestdijk op de muziek van Mahler nog altijd actueel en van belang is. De positie van Vestdijk in de Mahlerreceptie is in feite weinig veranderd: weinig bekend, maar zijn inzicht dat Mahler met zijn symfonieën een doorlopend verhaal vertelt, is meer communis opinio geworden. Overbeeke kwalificeerde Mahler te midden van zijn tijdgenoten als een uitgesproken ‘zoeker en twijfelaar’. Een aspect dat Vestdijk zeker aansprak binnen zijn eigen literaire thematiek.
Een schriftelijke neerslag van de boeiende voordracht van Overbeeke verschijnt in het najaar in de Vestdijkkroniek.
Voorafgaand aan de voordracht van Emanuel Overbeeke werden fragmenten voorgelezen uit ‘Het hemelse leven’, een verhalend en lyrisch gedicht over Mahler van Ramsey Nasr en uit ‘De doemwaardige emotie’ van Vestdijk, afgewisseld met delen uit de vierde symfonie van Mahler over het hemelse leven.
Het uit 1957 daterende essay van Vestdijk besluit met een blik in de toekomst. Vestdijk verwacht niet dat Mahler de universele betekenis van Bach zal bereiken, noch ‘de ietwat gemechaniseerde eredienst aan Beethoven’. Niettemin verwacht hij dat ‘men hem zal blijven spelen, vaker dan tegenwoordig en met betere programmakeuzen’. Vestdijk besluit dan met de verwachting: ‘Wij zullen nog wel eens een Mahlerfeest beleven’.
WvW, 11 april 2011