Meesterlijke zelfreflectie in een spel van onthullen en verhullen

Een studie over ‘de essentie van het oeuvre’ van Hella S. Haasse, dat wil Spiegelbeeld en schaduwspel van Margot Dijkgraaf zijn. Het mag geen biografie heten, maar niemand kan om dit boeiend portret van de schrijfster heen. Aan de basis liggen maar liefst 130 gesprekken die Margot Dijkgraaf ten huize van de schrijfster heeft gevoerd. Waar Haasse wel ‘de vrouwelijke Vestdijk’ is genoemd, kan Margot Dijkgraaf gezien worden  als ‘de vrouwelijke Nol Gregoor’. Gregoor toog naar Harlingen om Vestdijks sleutels te vinden van zijn autobiografische Anton Wachter cyclus. Margot Dijkgraaf stak oceanen over om de roots van Haasse in Indonesië te leren kennen en  ‘achter haar literaire vermomming’ te komen.

Zelf kon Haasse zich niet vinden in haar inlijving ‘in de school van Vestdijk’, maar toeval kan het niet zijn dat in het personenregister Vestdijk met negen treffers het hoogst scoort van alle Nederlandse auteurs. Ook uit de beschouwingen en analyses in het boek over het oeuvre van Haasse blijkt dat de schrijfster, zeker in thematiek, verwant is aan Vestdijk.

In Vestdijkkroniek 124 zal een uitvoeriger bespreking aan dit boek (Querido) worden gewijd.

WvW, 20 juni 2014

Kalender: Actueel

november 2024
M D W D V Z Z
« okt    
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930  

Categorieën