Algemene ledenvergadering 2009

Zaterdag 28 maart 2009 vond de Algemene Ledenvergadering 2009 van de Vestdijkkring plaats in de Vestdijkzaal van de Openbare Bibliotheek van Amsterdam op het Oosterdokseiland. Met circa vijftien leden en een vrijwel voltallig bestuur was de vergadering goed bezocht. Ria Albers was afwezig in verband met ziekte.

Peter Klooss nam na ruim acht jaar afscheid als lid van het bestuur van de Vestdijk-kring en van de redactie van de Vestdijkkroniek. Met Ria Albers was hij dit jaar ook aan de beurt van aftreden. Ria was voor herverkiezing beschikbaar en het bestuur had Helga den Besten voorgedragen als kandidaat voor de vacature van Peter Kloos. Er waren geen tegenkandidaten, zodat Ria Albers en Helga den Besten bij proclamatie aangenomen konden worden.

De vergadering stond uitgebreid stil bij de financiën van de kring. De inkomsten dekken grosso modo de productie van de kronieken, maar er is weinig geld voor grote activiteiten. De vergadering riep op terughoudend te zijn in het aangaan van indirecte verplichtingen zoals bijvoorbeeld de cateringkosten voor de tweejaarlijkse Ina Damman-prijsuitreiking in Harlingen. Daarnaast werden vragen gesteld over alternatieve productiemogelijkheden voor de kroniek. Het bestuur gaf aan alternatieven onderzocht te hebben, maar tot nu toe geen goedkopere gevonden te hebben. Het bestuur wil vasthouden aan de herkenbare kwaliteit van de grafische vormgeving door Harald Slatterus. Vergelijkbare kwaliteit zou in een ander arrangement onbetaalbaar zijn. Er was ter vergadering veel waardering voor de kroniek. Een suggestie om volledige overgang naar het digitale medium te overwegen werd weggehoond.

Na de vergadering gaf Kees ’t Hart een kijkje in de literaire keuken met een lezing over zijn als ode aan Vestdijk opgezette roman De keizer en de astroloog. Deze lezing was ook voor buitenstaanders toegankelijk en trok een ruim publiek. ’t Hart nam zijn publiek mee in een aantal keuzen die hij bij het schrijven gemaakt had. In een levendige discussie na afloop werd duidelijk dat de roman met veel waardering gelezen was door Vestdijkianen. Eén vragensteller suggereerde zelfs dat ’t Hart, door in zijn roman een verklaring voor het schrijverschap van de hoofdpersoon aannemelijk te maken, een aanvulling leverde op de bestaande biografieën. Na afloop was er een geslaagde borrel op de 7e verdieping van het prachtige bibliotheekgebouw.

Kalender: Activiteiten

maart 2024