27 april 2020
De Grijze Dashond
De Grijze Dashond van E. du Perron verscheen postuum, voorzien van een inleiding van Simon Vestdijk in 1941 in de Helikonreeks. Het was toen niet bekend dat Du Perron dit epische gedicht schreef bij een set aquatinten die hij gekregen had van Alexandre Alexeïeff. Deze figureert in Het land van herkomst onder de naam Goeraëff en is ook de ontwerper van het omslag van dat boek. De etsen behoorden bij een luxe editie van de roman Adrienne Mesurat van Julien Green. Tachtig jaar na dato verschijnt nu bij de Statenhofpers een eenmalige bibliofiele editie van dit unieke poëtische project. De uitgever is geen tweede voorbeeld van een dergelijk experiment bekend. Max Ernst en in navolging van hem Rudy Kousbroek maakten weliswaar teksten bij bestaande gravures maar die waren willekeurig gekozen en hadden geen oorspronkelijk verband met elkaar. De reproducties van de 28 grotendeels paginagrote aquatinten zijn afgedrukt naast de betreffende strofe van het gedicht. De reproducties werden vervaardigd op basis van scans van de originele etsen. Niels Bokhove bezorgde de tekst en schreef een uitgebreid nawoord. Johan de Zoete, expert in druktechnieken, licht in een aparte bijdrage de bijzondere aquatint techniek toe. De inleiding van Vestdijk uit 1941 werd in het boek herdrukt. De bindwijze is dusdanig dat het boek gemakkelijk openvalt waardoor de afbeeldingen bewonderd kunnen worden in samenhang met Du Perrons tekst. De tekst is gezet uit de Lutetia naar het oorspronkelijk ontwerp van Jan van Krimpen uit 1924. Dezelfde letter waaruit de Helikon uitgave uit 1941 is gezet. Het boek is gedrukt op Garapat papier. De oplage bestaat uit 75 genummerde exemplaren met een omvang van 96 pagina’s. Daarvan worden er 15 exemplaren met de hand gebonden in een grijze linnen “Du Perron-band”. Gegevens over de luxe editie volgen later.
De Grijze Dashond kost € 49,50 en is te bestellen via www.statenhofpers.nl
De Salamander- reeks herrijst!
Goed nieuws voor liefhebbers van de aloude pockets uitgegeven in zo succesvolle de Salamander-reeks. De boekjes waren ook bekend om hun fraaie omslagen. Veel werk van Vestdijk verscheen in de reeks. De nieuwe eerste titels komen van Kafka, Bordewijk, Vestdijk en Thomas Mann. Op 2 juni verschijnen Het proces, Karakter, De Toverberg en … Vestdijks Terug tot Ina Damman.
Een nieuwe Salamanderweb.nl is in de maak. Hierop geeft uitgeverij Em. Querido informatie over de boeken die verschijnen en over de auteurs.
WvW, 22 april 2020
Een schone taak
Gerry van der List begint zijn wekelijkse column in Elsevier Weekblad van 4 april 2020 als volgt:
“Rond 23 maart volgend jaar zal vast hier en daar worden stilgestaan bij de dood van Simon Vestdijk een halve eeuw eerder. Maar het is ondenkbaar dat de publieke omroep uitpakt met lange uitzendingen om de schrijver te herdenken of dat een bekend weekblad een groot deel van de pagina’s aan hem wijdt. Dit gebeurde wel begin dit jaar in Frankrijk zestig jaar na de dood van Albert Camus.”
In zijn artikel, De plicht om lief te hebben. Een boek uit 1947, De pest, van Albert Camus, wordt nu omhelsd als dé coronaroman, ziet Van der List als oorzaak voor een dergelijk eerbetoon in Frankrijk én de relatief hoge status van schrijvers aldaar én de verstandige politieke keuzes die Camus maakte.
Hoe het ook zij, een bekend Nederlands weekblad kondigt nu reeds de 50e sterfdag van de schrijver S. Vestdijk aan! Op de ledenvergadering van de Vestdijkkring, die afgelopen zaterdag in de OBA had zullen plaatvinden, zou het bestuur graag ingegaan zijn op de ideeën die er als ‘Opzet Herdenkingsjaar 2021’ al zijn geopperd. Gezien de maatschappelijke omstandigheden zullen we hier pas in een later stadium over van gedachten kunnen wisselen. In ieder geval ligt er een schone taak voor de Vestdijkkring de woorden van Gerry van der List als uitdaging te zien!
RJ, 7 april 2020
Vestdijk is terug!
Uitgerekend vandaag 23 maart, op zijn 49ste sterfdag is het borstbeeld van Simon Vestdijk weer te zien in de Centrale Openbare Bibliotheek Amsterdam. Op de tweede etage staan de beelden van diverse schrijvers. Het beeld van Vestdijk, vervaardigd door Pieter d’Hondt, wordt geflankeerd door twee vitrines, waarin geregeld kleine wisselende exposities over Simon Vestdijk en zijn werk worden getoond. (Zie foto’s).
Voor de verbouwing van de OBA was er een aparte ‘Vestdijkzaal’. Nu deelt de schrijver een etage met onder ander Mulisch en Carmiggelt.
Na de coronacrisis kunt u ze zelf gaan bewonderen!
WvW, 23 maart 2020