Noodkreet voor redding van Rijksmuseum voor Letterkunde

 
Schrijversgalerij in het Letterkundig MuseumMaarten Asscher doet in De Gids ( nummer 2012/6) een klemmend beroep in actie te komen om het Letterkundig Museum dat met 25% op de subsidie wordt gekort te redden. Red het Rijksmuseum voor Letterkunde! Daarvoor is samenwerking onontkoombaar, zowel wat de collectiefunctie betreft als voor de presentatiefunctie tussen musea met een literaire doelstelling. Asscher: ‘De miserabele Vestdijk-kamer in het Hannemahuis te Harlingen, het nog te openen Harry Mulisch-huis in Amsterdam, het op particulier initiatief ontstane virtuele Hella Haasse museum, het al jaren noodlijdende Multatuli Museum in Amsterdam, het door vrijwilligers gerunde Couperus Museum in Den Haag zelf, al deze literair-historische  plaatsen van belang zouden zeer gebaat zijn bij een satellietsamenwerking met het Letterkundig Museum. En het publiek zou op veel meer plaatsen in Nederland terecht kunnen voor exposities en activiteiten rond onze grootste schrijvers’.

De Gids, september 2012

WvW, 1 oktober 2012

Terug omhoog

Drie verfilmingen van Vestdijk romans in DVD-box!

DVD box van Vestdijk romans
Drie boekverfilmingen van Vestdijk zijn in één dvd-box verschenen. Het gaat om drie bekende meesterwerken: Ivoren Wachters, De ziener en Het glinsterend pantser. De romans werden verfilmd ter gelegenheid van Vestdijks 100e geboortedag in 1998.
In Ivoren Wachters botst de gymnasiast Philip met het gezag. Hij haalt het bloed onder de nagels van zijn Nederlandse leraar Frits vandaan. Frits beledigt op zijn beurt Philip over diens slechte gebit en vanaf dat moment volgen een aantal bizarre gebeurtenissen ….. Het loopt uit op een botsing tussen burgerlijkheid en dichterschap. Een enerverende verfilming door Dana Nechushtan met o.a. Stijn Westenend, Roef Ragas, Gwen Eckhaus, Cees Geel, Elvira Out, Joop Doderer en Carice van Houten. Script: Theo Nijland.
Volgens Vestdijk is De ziener één van zijn beste romans. Hij schreef dan ook zelf het script voor de verfilming waarvoor Gerrit van Elst de regie voerde. Pieter Le Roy is een voyeur die als liefdesmakelaar in zijn vrije tijd vrijende paartjes begluurt. Zijn nieuwe huurster, een lerares Frans, ontvangt wekelijks een leerling. Om hen te manipuleren, stuurt hij een roddel de wereld in over een vermeende relatie. Dit brengt hen nader tot elkaar, maar houdt de relatie stand? In de hoofdrollen o.a.: Porgy Franssen, Carine Crutzen, Gijs Naber, Elizabeth Hoytink en Liz Snoyink.
Het glinsterend pantser is het bloedstollend verhaal over een auteur die gefascineerd raakt door zijn jeugdvriend Victor, die inmiddels een gevierd dirigent is. Victor verleidt vele vrouwen door zijn uitstraling en prachtige muziek. De auteur besluit een boek over hem te schrijven en gaat daarin tot het uiterste om de raadselachtige Victor beter te doorgronden…… Naast de schitterende Thom Hoffman als Victor, spelen Victor Löw, Tamar van den Broek, Loes Wouterson en Ricky Koole hoofdrollen.
De regie is van Maarten Treurniet. Script: Jan Blokker
TDM Entertainment adviesprijs: EUR 29,99
Aanbod shop van de krant: EUR 19,95

WvW, 27 september 2012

Terug omhoog

Van Maanen: veel geprezen, helaas weinig gelezen

Willem van Maanen - bron foto: De Bezige BijOp 17 augustus overleed op 91 jarige leeftijd Willem G. van Maanen auteur van een twintigtal romans, waarvan Droom is het leven, De onrustzaaier en Heb lief en zie niet om tot de bekendste behoren.  Na het bekend worden is Van Maanen veelal herdacht als een veel geprezen, maar toch weinig gelezen schrijver. Zo zei Wim Hazeu voor het NOS journaal dat hij ‘in de schaduw van Vestdijk leefde, die hij zeer bewonderde’. Het was, volgens Hazeu Van Maanen liever geweest als hij meer lezers had gehad. In een van de weinige interviews  (lezentv) zegt Van Maanen dat hij als 13, 14-jarige jongen al Vestdijk las. Zijn moeder vond dat wat te vroeg, maar juist ‘het waagstukje’ en ‘de ingewikkeldheid’ trok hem aan. Van Maanen wilde weten ‘hoe Vestdijk  eruit kwam’. In Vrij Nederland  (week 36) roemt Jeroen Vullings De onrustzaaier om zijn toegankelijkheid, welke misschien mede te danken is aan de invloed van Vestdijk op Van Maanen. ‘Zeg ik het oneerbiedig, dan is dat boek, incluis alle verdiensten: Vestdijk voor kinderen. Dat voortdurende geredetwist, die combattieve botsing van wereldbeelden in scherpe dialogen van een nogal adolescent-verbeus karakter – dat ademt Vestdijk. Ook diverse personages uit het boek behoren volgens Vullings tot ‘de Vestdijk-familie, waarin het wemelt van de ongunstige meneren Visser’.

WvW, 12 september 2012

Terug omhoog

Mulisch’ vadermoord op Vestdijk

Uitreiking Reina Prinsen-Geerligsprijs aan Mulisch
Onlangs verschenen enkele jaargangen van Vooys digitaal in DBNL. In de eerste aflevering van jaargang 13 van Vooys staat een interessant artikel van Jos Buurlage over de entree van Harry Mulisch in het literaire leven, onder de titel: ‘Sympathiebetuigingen, polemieken en een vadermoord.’ Buurlage gaat uitvoerig in op de in 1951 geschreven novelle Chantage op het leven van Mulisch. Dit werk is te lezen als een reactie op de twee jaar daarvoor verschenen roman van Vestdijk De kellner en de levenden. De gelijkenissen tussen beide werken zijn  inderdaad opvallend, evenals de verschillen.  Voornaamste verschil ligt in de strekking van beide werken: bij Vestdijk kiezen de twaalf voor de christelijke waarden in het leven, bij Mulisch worden de christelijke ingrediënten gebruikt om er een negatieve strekking aan te geven. Waar Vestdijk als auteur geen afstand van het Christendom lijkt te nemen, zie zijn Toekomst der religie waar het Christendom pas op termijn zal verdwijnen, gebruikt  Mulisch materiaal van Vestdijk om ‘het open te breken en om te keren’.
Jos Buurlage signaleert evenwel dat de modernist Vestdijk voor Mulisch een ‘literaire vader’ zou kunnen zijn. Maar deze vader wordt ‘met zijn eigen wapens bestreden: zoals Vestdijk materiaal van Joyce benut, gebruikt Mulisch ingrediënten uit De kellner en de levenden om met Vestdijk af te rekenen. Deze”vadermoord” vormt een constante in het oeuvre van Mulisch.’
Zie Vooys, jaargang 13, Utrecht 1994-1995.

WvW, 6 september 2012

Terug omhoog

Wat te prefereren: een canon van boeken, van schrijvers of een goed leraarsadvies?

Aleid TruijensDe altijd betrokken Aleid Truijens maakt zich zorgen over het literatuuronderwijs. In De Volkskrant  van 15 augustus is zij bedroefd: ‘Niemand vindt literatuur nog belangrijk.’ Zij is voorstander van een nieuwe literaire canon, maar dan niet een van boeken, maar van schrijvers waarmee de jeugd via het onderwijs kennis moet maken. Zij realiseert zich evenwel dat ‘…zo leuk als ander kindervermaak wordt lezen toch niet.’ Maar Truijens is vast van mening dat, pas als je een standaard neerzet het vak letterkunde wat voorstelt.
Een dag later krijgt de column van Truijens een vervolg. De Volkskrant honoreert de reactie van Henk Slechte uit Schiedam als ‘de brief van de dag.’ Hij vindt het pleidooi van Truijens sympatiek, maar krampachtig. De briefschrijver herinnert zich zijn leraar Nederlands K.W. Staal, wiens gezicht en naam hem nog levendig voor de geest staan: ‘Hij vertelde ons bevlogen wie Vestdijk was, waarom hij hem de grootste schrijver van dat moment vond, en waarom wij zelf moesten ervaren of wij dat ook vonden. Ook had hij voor iedereen een leesadvies met toelichting. De jongen die naast mij zat moest beginnen met Ierse nachten. Mij raadde hij Puriteinen en Piraten aan, omdat ik van geschiedenis hield. (…) Als we het boek terugbrachten, praatte hij er met ons over, gewoon na schooltijd en natuurlijk alleen met wie dat wilde. Zelf heb ik toen nagenoeg alles van Vestdijk gelezen, en ik ben ook op zoek gegaan naar andere schrijvers. Daar ligt mijn inziens de sleutel: het enthousiasme en deskundigheid van de leraar. Ik ben er altijd van overtuigd gebleven dat leesdwang niets oplevert.’  
Wat hiervan te denken? Beiden hebben gelijk. Aleid Truijens ziet goed dat binnen de veelheid van aanbod ‘een standaard’ nodig is om mee te tellen. Maar de briefschrijver raakt aan wat ik zelf altijd als de essentie van onderwijs heb gezien. Deze is zo mooi verwoord door Thomas Mann in Doctor Faustus: ‘onvermoede belangstelling creëren, is veel meer de moeite waard dan een al bestaande belangstelling van dienst te zijn.’

Wilbert van Walstijn, 16 augustus 2012

Terug omhoog

Kalender: Actueel

januari 2025
M D W D V Z Z
« dec    
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  

Categorieën