De zanger van de wrok

Willem Otterspeer en Wim Hazeu

Het tweede deel van de Hermans-biografie dat gepland is in november van 2014 te verschijnen, krijgt een andere titel. De biograaf Willem Otterspeer onthulde dit in het gesprek met Vestdijkbiograaf Wim Hazeu op 22 maart tijdens de ledenvergadering van de Vestdijkkring. Het tweede deel zal de titel krijgen ‘De zanger van de wrok’. In het gesprek lichtte hij de keuze voor deze titel uitvoerig toe. Deze toelichting zal te lezen zijn in de Vestdijkkroniek nr. 124, die medio oktober zal verschijnen. Hierin is een integraal verslag van ‘het biografenduel’ opgenomen.

WvW, 27 maart 2014

Terug omhoog

Nieuwe kijk op waarom Vestdijk de Nobelprijs niet kreeg

1940-de-zwarte-ruite
Grote schrijvers, dat zijn wel te verstaan Nobelprijswinnaars voor literatuur, pieken rond het 0,57 deel van hun leven. Dit heeft een Rotterdamse hoogleraar econometrie onderzocht op basis van analyse van de juryrapporten. Voor de Nobelprijslaureaten betekent dit dat hun literaire piek rond het 44e levensjaar ligt. Als dit onderzoek van de professor hout snijdt, dan biedt het achteraf een mogelijke verklaring waarom Simon Vestdijk de prijs is ontgaan.  Uitgaande van 44 jaar, de gemiddelde ‘0,57ste leeftijd’ van de Nobelprijswinnaars, zat Vestdijk in een schrijversdip. Hij was namelijk in zijn 44e en 45e levensjaar deels in Duitse handen. Zeker is dat Vestdijk in die periode –ook kort na zijn vrijlating- meer dichter dan schrijver was. Zo schreef hij op 29 oktober 1943 aan Willem Pijper: ‘Mijn laatste roman ligt al weer 2 jaar terug; in Gestel kon ik, zonderling genoeg, dit vak niet bedrijven. God weet, ben ik ’t verleerd!’ Bedenk daarbij dat Vestdijks dichtwerk in het buitenland onbekend, want onvertaald was.

Volgens de nauwkeuriger berekening moet de piek van Vestdijks literaire kunst liggen bij 41 jaar want hij is 72 jaar geworden (0.57×72). Wat schreef Vestdijk toen hij 41 jaar oud was? Als dichter Klimmende legenden en Water in zicht (mooie werken, daar niet van); als romanschrijver De zwarte ruiter en Rumeiland. Naar onze maatstaven geen ‘kroonjuwelen’ in zijn roman-oeuvre, maar natuurlijk wel boeken voor de Vestdijkliefhebbers.

Wilbert van Walstijn, 17 maart 2014

Terug omhoog

Eerbetoon van Ronald Giphart aan Vestdijk

Coming of face -Ronald Giphard

Na de bloemlezingen van Joost Zwagerman over korte en lange verhalen, over essays, scoort Vestdijk opnieuw maximaal in een nieuwe bloemlezing, nu van Ronald Giphart over Nederlandse coming of age literatuur in honderd verhalen (Prometheus). De bloemlezer eert Vestdijk bewust met fragmenten uit twee romans. Alleen Arnon Grunberg komt ook twee keer voor, één keer in de gedaante van Marek van der Jagt. Giphart licht zijn keuze in de inleiding toe: ’Eén schrijver staat er bewust met twee bijdragen in. Een bevriende leraar Nederlands uit Middelburg vertelde me, tot ons beider ontzetting, dat Simon Vestdijk door zijn leerlingen niet meer uit vrije wil wordt gelezen. Wat een gemis. Vestdijk heeft twee óók iconische coming of age-romans geschreven, waartussen ik geen keuze kon en wilde maken: Terug tot Ina Damman en Ivoren Wachters. Boeken die mij mijn jeugd door hebben gesleept’.

WvW, 8 maart 2014

Terug omhoog

Mijnheer Vestdijks hellevaarten vergelijkend onderzocht

VanCoppenolle-Meneer-Vestdijks-hellevaarten-2012-1
‘De literatuur zit vol verhalen over personages die in de onderwereld zijn afgedaald en die daaruit teruggekeerd zijn’, zo opent Hélène van Coppenolle haar scriptie ter verkrijging van de master literatuurwetenschap aan de KU Leuven. Vooral voor Simon Vestdijk blijkt ‘de topos van de hellevaart een bijzondere rol te spelen’. Hellevaarten zijn ruim vertegenwoordigd zowel in poëzie als in proza. Zij moet zich beperken tot bestudering van het motief van de hellevaart in een drietal romans:
Meneer Vissers hellevaart, De kellner en de levenden, De koperen tuin. Afsluitend komt zij tot een vergelijking van de onderzochte romans vanuit verschillende gezichtspunten. Samenvattend concludeert zij dat MVH een beschrijving geeft van ‘een dagelijkse en psychologische hel’; in de KL treffen we een ‘parodiërende herschrijving van de apocalyptische hellevaart’ aan, terwijl KT als ’een travestie van de Orphische hellevaart’ kan worden gelezen.

WvW, 5 maart 2014

Terug omhoog

Literatuur en geneeskunde hebben veel aan en met elkaar

de-mens-in-crisis
Arko Oderveld studeerde geneeskunde en heeft zich als medisch filosoof aan de V.U. al geruime tijd toegelegd op de vraag naar het verband tussen geneeskunde en literatuur. Op 3 maart aanvaardde hij aan de Universiteit voor Humanistiek zijn leeropdracht Geneeskunde en Literatuur. In zijn oratie
De mens in crisis; over literatuur en geneeskunde laat hij langs verschillende ingangen zien dat arts en schrijver veel gemeen hebben en ook veel van elkaar kunnen leren. Wat hen bindt is hun belangstelling voor de mens in crisis; beiden observeren deze mens met meer of minder empathie. Arts en schrijver hebben ook gemeen een grote marge van onzekerheid. Geneeskunde is een ‘zachtere’ wetenschap dan menigeen denkt.

Uitgeverij De Tijdstroom heeft de oratie aangevuld met andere artikelen van Oderwald in boekvorm uitgegeven. Ook Vestdijk komt hierin enkele malen ter sprake.

WvW, 4 maart 2014

Terug omhoog

Kalender: Actueel

december 2024
M D W D V Z Z
« nov    
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031  

Categorieën